
سیستم خنککنندهی شما یک قسمت اساسی از وسیلهی نقلیهی شما است. بسیاری از رانندگان میفهمند که وسیلهی نقلیهی آنها به مایع خنککننده (آب رادیاتور) احتیاج دارد،
اما برخی از رانندگان مطمئن نیستند که از کدام نوع استفاده کنند، یا در وهلهی اول اصلاً مادهی خنککننده دقیقاً چکار میکند.
مایع خنککننده یا همان آب رادیاتور دقیقاً مانند روغن عملکرد اساسی انتقال گرما و همچنین کارکرد ضد یخ را دارد.
بسته به نوع وسیلهی نقلیهتان، ممکن است به یک مایع خنککنندهی خاصی نیاز داشته باشید،
مثلا خنککنندهای با افزودنیهای ویژه، یا مخصوص تولیدکنندگان خاص، یا برای اتومبیلهای مسافت بالا (high mileage).
مایع خنککننده چه فایدهای برای موتور من دارد؟
هدف اصلی مایع خنککننده انتقال گرما و جلوگیری از آسیب رسیدن به موتور بر اثر یخزدگی یا جوشیدن است.
گرما فقط با استفاده از یک مایع در سیستم قابل انتقال است، بنابراین مهم است که مایع خنککنندهی شما در مقابل یخزدگی و تبخیر مقاوم باشد.
بعلاوه، اگر مایع خنککننده به جوش بیاید بخارات تشکیل شده گرما را به خوبی منتقل نمیکنند،
بدین معنی که اگر مایعخنک کننده با مکانهای خاصی که باید سرد بمانند در تماس نباشد، فلز موتور میتواند ذوب شود.
برخی از وسایل نقلیهی مدرن با محفظههای محکم موتور ساخته شدهاند که جریان هوای مناسبی ندارند،
که باعث میشود که بدون سیستم خنککنندهای کارآمد فقط در عرض چند دقیقه داغ کنند.
مایع خنککننده همچنین از فلزات و الاستومرهای غیر فلزی (مانند قطعات لاستیکی و پلاستیکی) در موتور و مدار خنک کننده در مقابل گرما محافظت میکند.
استفاده از خنککنندهی اشتباه چه مشکلاتی را بوجود میآورد؟
بدون خنککننده مناسب در سیستم شما، خوردگی و آسیب دیدن اجزای سازنده میتواند منجر به تأثیرات منفی طولانی مدت شود.
این تأثیرات گاهی اوقات نهفته هستند، به این معنی که خوردگی، رسوبات و مشکلات مربوط به اتصالات ممکن است تا یک سال طول بکشد تا مشکلی در سیستم ایجاد کنند.
این مشکل اغلب توسط رانندگان به اشتباه به عنوان خرابی رادیاتور شناخته میشود،
و نمیدانند که مشکل اصلی استفاده از مایع خنککنندهی اشتباه بوده.
اگر یک رادیاتور خوردگی شدید یا مملو از رسوبات داخلی باشد، ریشهی مشکل ممکن است استفاده از مایع خنککنندهی اشتباه باشد.
دیوید تورکوت، مدیر فنی شرکت Valvoline میگوید: “اغلب اوقات مردم درمورد اثرات طولانی مدت خوردگی و آسیب به اجزای سازنده فکر نمیکنند.
” وی میافزاید: “این موارد میتوانند نهفته باشند: شش ماه تا یک سال طول میکشد تا خوردگی، رسوبات و مشکلات اتصالات آنقدر زیاد شود که باعث ایجاد مشکل قابل توجهی شود.
و وقتی این مشکل بوجود میآید، مردم فراموش میکنند که از مایع خنککنندهی اشتباه استفاده کردهاند و فکر میکنند که رادیاتور صرفاً از کار افتاده است.
” و از آنجا که مشکلات مربوط به خنککننده در داخل موتور اتفاق میافتد، ممکن است متوجه خسارت ناشی از آن نشوید، مگر اینکه به مسیرهای عبور مایع خنک کننده و سطوح داخلی انتقال حرارت موتور نگاه کنید.
هر چند مدت یک بار باید آب رادیاتورم را تعویض کنم؟
با بهبود تکنولوژی موتور، مدت زمان نیاز به تعویض خنککننده به طور پیوسته در حال افزایش است.
همین دو دهه پیش، تعویض خنککننده هر دو سال یک بار توصیهی استاندارد بود. سپس، حدود یک دهه پیش، این بازه به پنج سال افزایش یافت.
در بسیاری از وسایل نقلیه مدرن امروزی، یک سیستم خنک کننده طوری طراحی شده است
که حداکثر 10 سال (یا حداکثر 200،000 مایل) قبل از افزودن خنک کننده جدید سیستم را پوشش میدهد.
در واقع برخی از وسایل نقلیه برای تمام طول عمر مفید زندگیشان به تعویض خنککننده نیاز ندارند.
(یادداشت مترجم: البته دقت کنید که این نوشته مربوط به سایتی خارجی میباشد و در کشور ایران، تکنولوژی تولید در سطحی پایینتر قرار دارد)
همهی وسایل نقلیه به یک شکل ساخته نشدهاند ، مواد مختلف ساخت و ساز، محیطهای مختلف کارایی، نرخ جریانهای متفاوت، دماها و فشارهای مختلف، الاستومرهای مختلف، و غیر فلزات و واشرهای مختلف.
همهی اینها وسایل نقلیه را از هم متفاوت میکند.
اما نکتهی مشترک همهی آنها این است که باید محافظت شوند.
پس در استفادهی صحیح از وسیلهی نقلیهی خود دقت کنید.
برای اطلاع بیشتر در زمینهی آب رادیاتور (خنککننده) مناسب وسیلهی نقلیهی شما، با ما تماس بگیرید یا از متخصصی در نزدیکی خود مشورت بگیرید.
منبع: وبسایت Valvoline