آن‌چه درمورد افترکولر باید بدانید

افترکولر گرمایی را که از هوای فشرده شده‌ای که از سوپرشارژر می‌آید، قبل از ورود به سیستم اینداکشن (القایی) موتور خارج می‌کند.

این کار با افزایش تراکم هوا باعث ایجاد تعداد مولکول‌های هوای بیشتر در هر فوت مکعب می‌شود، که باعث می‌شود کارایی و قدرت افزایش یابد.

افترکولرها ممکن است به عنوان “اینترکولر” نیز شناخته شوند.

این دو اصطلاح با توجه به محل قرارگیری سیستم در داخل موتور نام‌گذاری شدند، اما در عمل افترکولر و اینترکولر به طور مشابه کار می‌کنند.

اگرچه از افترکولرها ممکن است در بسیاری از جاها مانند کمپرسورهای هوا، سیستم‌های سرمایشی و تهویه‌ی هوا استفاده شود،

اما بیشتر به دلیل استفاده در موتورهای احتراق داخلی با القای اجباری (forced induction internal combustion engines) شناخته می‌شوند.

آن‌ها با افزایش تراکم بار هوا از طریق خنک سازی، قدرت و گشتاور تولید شده توسط چنین موتورهایی را افزایش می‌دهند.

کاهش دمای شارژ هوای ورودی باعث می‌شود که شارژ هوای ورودی متراکم‌تری به موتور وارد شود،

که ضمن افزایش کارایی و قدرت، مصرف بهینه‌ی سوخت و هوا را در هر چرخه‌ی موتور حفظ می‌کند.

افترکولرها همچنین به شما کمک می‌کنند تا از مصرف سوخت اضافی برای کاهش دمای شارژ هوای ورودی جلوگیری کنید، که در غیر این صورت کارایی کاهش می‌یابد.

اصطلاح “اینترکولر” (کولر میانی) به این دلیل این‌طور شکل گرفت که محل قرارگیری سیستم در بین چندین مرحله‌ی القای اجباری در موتور است.

با این حال، در طراحی اتومبیل مدرن، به دلیل قرارگیری در انتهای زنجیره‌ی سوپرشارژ، این سیستم “افترکولر” (کولر پسین) نامیده می‌شود.

joomir
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *